Triggerpoints

Cupping

Triggerpoints

Het lastige van triggerpoints is dat ze pijn veroorzaken op een andere plaats in het lichaam dan waar de spierknoop zit. Daardoor worden zowel jij als je arts vaak op het verkeerde been gezet.

Veel aandoeningen blijken te worden veroorzaakt door triggerpoints. In 75% van de gevallen zijn ze de hoofdoorzaak van pijn, zoals:

• gewrichtspijn (gewrichts-, pees-, of slijmbeursontsteking)
  • hoofdpijn/duizeligheid/migraine
  • chronische vermoeidheid
  • misselijkheid

Gebeurtenissen die triggerpoints kunnen veroorzaken zijn:

• een plotseling ongeluk of een val
  • teveel en vooral te langdurige stress
  • te vaak dezelfde handeling uitvoeren (repetitief, zoals een tennis- of muisarm, carpaal tunnelsyndroom of slijmbeursontsteking)
  • een whiplash
  • langdurende immobiliteit (door gebruik van gips, mitella of een brace)

Bij behandeling wordt eerst de triggerpoint opgezocht. Daarna wordt er constant druk uitgeoefend op de triggerpoint en het gebied eromheen. Dit kan door druk van een duim, handpalm of onderarm (om een groter gebied te behandelen). Door dit regelmatig te doen, ontstaat er weer ruimte en kan er weer zuurstof vrijkomen. Behandeling bevordert ook de bloedcirculatie en daarmee de doorstroming van voedingsstoffen én afvoer van afvalstoffen.

Onderdelen van de behandeling kunnen zijn dat de triggerpoint getaped wordt (het beinvloed de ruimte bij een pijnpunt) of cupping. Cupping zorgt ervoor dat het weefsel soepel wordt, bevordert de doorbloeding, het ontgift en bevordert de zuurstoftoevoer.

Meer weten?

Neem gerust contact op.